Erősen megkérdőjelezhető gyakorlattal él még napjainkban is a Youtube, a videómegosztók óriása. Teszi ezt úgy, hogy számos esetben elmarasztalták már a gyerekeket sértő tartalmai miatt. Az elmúlt években sorra jelennek meg kritikák, amiért a videómegosztóra felnőtteknek szánt tartalmak alatt olyan obszcén, vagy szexuális, esetleg politikai jellegű reklámok jelennek meg, amelyekkel gyerekek szembesülnek. Persze, fogyasztói társadalomban élünk, ezt mindenki tudja és tapasztalja. Azonban a reklámok megjelenítése, használata is követheti az alapvető etikai szabályokat.
Mióta beköszöntött a digitális kor, a legtöbb információ online formában ér el hozzánk. Számos eszköz áll rendelkezésünkre és ez lehetőség arra is, hogy bombázzanak minket, vásárlókat egyedibbnél-egyedibb reklámokkal. A probléma azzal van, ha a célközönség nem felnőtt emberek csoportja, hanem a gyermekek. Természetesen elkerülhetetlen, hogy a gyerkőcök ne találkozzanak reklámokkal, lehetetlen ezek nélkül élni, hiszen annyira átitatta a mindennapjainkat, hogy talán már fel sem tűnik egy-egy hirdetés az autóbuszon, vagy poszt a Facebook oldalunkon. A fiatalok, akik már ebbe a digitális korba születtek bele, talán még inkább eligazodnak a tartalmak között. Azonban akaratlanul is felvetődik a kérdés, hogy mennyire egészséges, ha szexuális tartalommal szembesülnek például egy mozdonyos mese alatt.
Az Európai Unió jelenleg nehezen tudja érvényesíteni jogszabályokban lefektetett alapelveit, miszerint a kiskorú gyermekek testi-, lelki-, és szellemi fejlődése védelemre szorul és ezt minden szociális ágensnek szem előtt kell tartania. Ez ebben az esetben azt jelenti, hogy a tartalommegosztóknak, legyen az cég, vagy magánszemély, esetleg egyéb intézmény, figyelnie kell az általa megosztott anyagok hatására. A megcélzott célcsoporthoz igazodva korhatárbesorolást kell alkalmazni, illetve a sértő, vagy nem a tartalomhoz illő reklámot szelektálni kell. Ez mindig a tartalommegosztó intézmény felelőssége.
A youtube techóriás sorra szegte meg az elmúlt években ezeket a szabályokat. Legutóbb tavaly ősszel kellett egy 170 millió dolláros bírságot fizetnie, mert illetéktelenül gyűjtötte gyerekek adatait, és hatalmas bevételre tett szert olyan tartalmakkal, amelyek fiatalkorúaknak szánt hirdetéseket tartalmazatak. A szabályozó szerint ez a többi piaci szeplő számára is fontos figyelmeztetés lesz, így a szabályozói eltökéltséget látva sokkal jobban figyelni fognak a fiatalkorú internetezők védelmére.
A Youtube ígérete szerint algoritmusokkal és emberi erővel is dolgozni fog azon, hogy hatékonyan meg lehessen állapítani, mely tartalmakat szánták a feltöltők gyerekeknek, ugyanakkor létrehoznak egy 100 millió dolláros oktatási alapot is.
Bár a Youtube a különböző támadások miatt idén már változtatott a gyerekeknek szánt tartalmak szabályain (célzott hirdetések korlátozása, kommentelés lehetőségének megszüntetése), a Common Sense Media jelentése szerint ez nem elég. A családok és gyerekek biztonságos internetezéséért küzdő szervezet 191 szülőtől több, mint 1600 olyan Youtube-videót gyűjtött össze, amelyet 8 éven aluli gyerekek néztek az idei évben. Kutatásuk szerint a videók 95 százaléka tartalmazott hirdetést, egyötödük pedig kifejezetten olyat, ami nem 8 év alattiaknak való.
Kép: hvg.hu
Ha a cikket érdekesnek találta, látogasson el a profikaneten Facebook-oldalra, és nyomjon rá egy "Tetszik"-et. Megéri!