Újabb iparágban ütötte fel a fejét globális chiphiány Magyarországon, de nincs nagy dráma

Az Express One nemrégiben a globális chiphiányra hivatkozva adott ki arról tájékoztatást, a kártyás fizetés a futárjaiknál korlátozottan elérhető. Ennek apropóján megkérdeztük a nagy piaci szereplőket, ők is tapasztalnak-e problémákat a chiphiány miatt a terminál-ellátásban, ám a kapott válaszok alapján nem drámai a helyzet, viszont valóban lassabban megy az eszköz-beszerzés és ez egy darabig még így is marad. A nagyobb számú terminált érintő frissítéseknél, megrendeléseknél érdemes előre gondolkozni, és időben jelezni az elfogadást biztosító szolgáltatóknak az igényeket.

   

 Globális chiphiány a POS-terminál piacon?
Az egyik Magyarországon is jelen lévő nagy nemzetközi futárcég, az Express One, az elmúlt hetekben arról tájékoztatta ügyfeleit, hogy „a globális chiphiány a futároknál lévő bankkártyás fizetést biztosító készülékek beszerzését és karbantartását gátolja, így ezen szolgáltatás jelenleg korlátozottan elérhető" náluk.

Azt írták, ennek "hosszútávú és biztos megoldásaként a következő egy-két hónapban kivezetik ezeket a plusz eszközöket és felkészítik a futároknál lévő NFC kapcsolatot is biztosító, kézbesítéshez használt készülékeket az érintés nélküli bankkártyás fizetés lebonyolítására”.

A futárcég elsőre ijesztőnek tűnő tájékoztatása után a POS-terminál piac értékláncát jól lefedő társaságokkal beszéltünk, ők mit látnak, tényleg akadálya lehet-e a káryás fizetési infrastruktúra további fejlődésének az, hogy globálisan jelentősen meghaladja a chipkereslet a rendelkezésre álló kínálatot.

Mit mond a legnagyobb hazai kártyaelfogadó?
Az OTP Bank – mely a külföldi szereplők utóbbi években látott előretörése ellenére még mindig messze a legnagyobb kártyaelfogadó Magyarországon - maga is tapasztalta, hogy

a POS-terminálok beszerzését és szervizelését némileg megnehezítheti a gazdaság számos területén érződő globális chiphiány, ám mindez a terminálokat igénylő vagy használó kereskedők kiszolgálásában egyelőre nem okozott fennakadást.

A hitelintézet mindent megtesz annak érdekében, hogy a jövőben is zökkenőmentesen szolgálhassa ki partnereit – tették hozzá válaszukban.

Megszólalt az egyik legnagyobb terminálgyártó is
Bakonyi András, az egyik legnagyobb POS-terminál-gyártó vállalat, az Ingenico Group magyarországi értékesítési igazgatója lapunk kérdésére elmondta, hogy a globális chiphiány valamennyi technikai iparágat, így a POS-terminál piacot is érinti, azonban a tapasztalható beszerzési és gyártási problémákat nem kizárólag a chiphiány okozza.

Szerintük az egyik tényező valóban az USA és Kína közti már a COVID-19 járvány kirobbanása előtti gazdasági feszültség révén kialakult félvezető-hiány, amit súlyosbítottak a pandémia miatti gyárleállítások, valamint a közelmúltban egyre nagyobb méretet öltő logisztikai és szállítmányozási nehézségek. Az olyan jelenségek, mint a konténerhiány vagy az áruszállításra is használt személyszállító repülőgép járatok megritkulása valamennyi iparág számára komplikációkat okoznak.

Ezek a problémák várhatóan fokozatosan fognak csak megoldódni, és az Ingenico sem számít arra, hogy a jövő év vége előtt jelentős változás történne ebben.

A megrendelések időben történő kiszolgálásához fontos tényező, hogy nagyobb tételeket megrendelő ügyfelek minél pontosabb előrejelzésekkel szolgáljanak a cégnek.

ÁLTALÁNOS TREND, HOGY A GYÁRTÓK NÉMILEG HOSSZABB HATÁRIDŐKKEL SZÁLLÍTANAK.

Megkérdeztük azt is, a softPOS technológia (amikor a mobiltelefonokat teszik alkalmassá kártyás fizetés fogadására) mennyiben segíthet a chiphiány miatt kialakult helyzeten. Az Ingenico portfóliójában megtalálható a softPOS, ám véleményük szerint ez nem fog megoldást hozni a chiphiányra, ugyanis az éppúgy érinti a mobiltelefon-gyártókat, ahogy az autógyárakat és minden más elektronikai termék előállítóját is.

Az Ingenico egyébként nem értékesít végfelhasználók részére terminálokat, így a kínálat és az elérhetőség nagyban függ attól, hogy a bankok és a fizetés-elfogadók milyen terminálokat és szolgáltatásokat rendelnek tőlük. Úgy vélik, a softPOS egy bizonyos, speciális ügyfélkörnek kifejlesztett megoldás, amit olyan kereskedőknek ajánlanak, ahol csupán napi 1-2 kártyás tranzakcióval terveznek (pl. fodrászok, vízvezeték szerelők, magánóvodák). Olyan helyekere, ahol minden másodperc számít, – pl. élelmiszerüzletek, éttermek, töltőállomások, – nem ez a megfelelő megoldás.

Mit mond a Mastercard?
A Mastercardot is megkérdeztük, ők tapasztalnak-e lassulást, azonban Szász Ferenc, a társaság magyarországi és szlovéniai piacokért felelős üzletfejlesztési igazgatója elmondta, a Doppio nevű termináltelepítési program ideje alatt eddig 115000 új terminál került ki a piacra a 2019-2021-ig tartó időszakban, ebből az elmúlt negyedév 12000 új terminált hozott.

A magyar piacon 23 elfogadó 265 000 terminálja dübörög, több mint 10 új innovatív fizetési megoldás – POS-terminál illetve telefonterminál (azaz softPOS) segít abban, hogy mindenki a leginkább megfelelő megoldást használja.

Mint a szakember elmondta, már most is elérhető a teljeskörű megoldást kínáló PIN bevitelre képes telefonterminál itthon: négy elfogadó élesben van, további 6 indul el 2021 végéig illetve 2022 első negyedévében. A telefonterminálra is igaz az, ami a hagyományos terminálokra; nem egy univerzális megoldás. Sok kereskedőnek fekszik majd, de lesz olyan szektor, kereskedő, akinek ez nem lesz megfelelő megoldás.

Az Agora Pay optimista
Az Agora Pay, vagyis az egyik nemrégiben elindult bankfüggetlen kártyaelfogadást kínáló szolgáltató úgy nyilatkozott, a globális chiphiány problémát tekintve szerencsésnek számítanak, ugyanis a tenyérnyi méretű kártyaolvasó a klasszikus terminálokhoz képest töredéknyi alkatrészt, köztük chipet tartalmaz. Sem mozgó rész, sem hőpapír nyomtató nincs az Agora Pay mobil-terminálokban. Talán ennek is köszönhetően, náluk nem okozott jelentős mértékű fennakadást a más szolgáltatók által tapasztalt készlethiány.

Ami az eszköznélküliséget (softPOS) illeti, az Agora Pay felhasználóinak visszajelzése alapján a legtöbb területen még erős igény mutatkozik a külső kártyaolvasó egység iránt mind a kereskedők, mind pedig a vevők részéről. Ez egyrészt növeli a vásárlók részéről a bizalmat (hisz nem kell idegen telefonhoz érinteni a bankkártyájukat, vagy ami még fontosabb, beütni a PIN-kódjukat), valamint sok szituációban nem is előnyös (gondoljunk csak a pandémiás előírásokra) vagy megvalósítható (pl: egy eladópult), hogy a vásárló karnyújtásnyi közelségbe kerüljön az eladóhoz. Ráadásul az említett technológia csak Android alapú telefonokon elérhető, ami kizárja az iPhone felhasználókat ebből a lehetőségből.

Forrás: portfolio.hu


Ha a cikket érdekesnek találta, látogasson el a profikaneten Facebook-oldalra, és nyomjon rá egy "Tetszik"-et. Megéri!

Frissítve: 2021-12-02 08:31:11

További híreink

H 11:36

Az új intelligens asszisztenst számos területen és okostelefonokon is lehet majd használni.

Tovább
H 10:30

A költségvetés helyzetével kapcsolatos aggasztó nyilatkozatok negatívan érintették a forintot.

Tovább
H 09:46

A reálkereset 2 %-al csökkent az egy évvel korábbihoz képest.

Tovább
H 09:11

A vádak szerint Moszkva szándékosan az éhínséget használta fegyverként.

Tovább
H 08:14

Huszonnégy országban van kolerajárvány

Tovább
H 06:56

Változékony marad időjárásunk, a csapadék mellett viszont meleg időre számíthatunk.

Tovább

Belföld

Hoppá - Ők már megkapták a koronavírust

Fókuszban a sztárvilág

Fókuszban a sport

Fókuszban az egészség